درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید.... خلبان پرواز كاپیتان ملازاده به همراه کمک خلبان پرواز آقا جواد ؛ سفری خوش را برای شما علاقمندان به پرواز آرزمند هستیم. نکاتی که در طول پرواز بدردتون میخوره بهتون گوشزد میکنم : بستن كمربندها اصلأ ضرورتی ندارد و كاملأ بدرد نخور است. ارتفاع پرواز به احتمال قریب به یقین تا آسمان هفتم بوده و هوای بهشت بسیار عالی است. مرگ راحتی داشته باشید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان
تقدیم به عاشقان پرواز
دلیل پرواز پر نیست




می توان به جرأت اظهار کرد که دیگر همانند گذشته، توانایی ساخت هواپیماهای جنگنده تنها تحت سلطه کشور به خصوصی مانند ایالات متحده نیست و کشورهای دیگر نیز امروزه همگام با صنعت روز هوانوردی، با جدیت مشغول به طراحی و تولید هواپیما های جنگنده بومی می باشند.

جنگنده فرانسوی نوین رافال با بال های دلتا شکل



اما در این میان، دو کشور اروپایی، یعنی فرانسه و انگلیس و البته تا حدودی نیز آلمان، گوی سبقت را از دیگران ربوده و به سرعت در حال تولید جنگنده هایی هستند که به خوبی از پس حریفان آمریکایی خود بر آمده و آنان را از میدان نبرد، به در می کنند. کشور فرانسه، با سابقه زیاد در طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری و نظامی، هم اکنون در حال طراحی مدل های جدیدی از هواپیماهای جنگنده می باشد که شاخص ترین آن ها، جنگنده رافال Rafale است. این جنگنده، که در حقیقت همان ادامه دهنده راه اسلاف خود یعنی جنگنده های مشهور میراژ، جگوار، سوپر اتاندارد است، به منظور جایگزینی جنگنده های قدیمی توسط نیروی هوایی فرانسه سفارش داده شد.

 

این جنگنده، که می توان تا حدودی آن را جنگنده ای جوان و جدید نامید، در سال 2001 و در عملیات جنگ افغانستان عملکرد و برتری آشکار خود را بر شناخته شده ترین هواپیماهای ناونشین، یعنی F-18 Hornet و F-14 Tomcat به جهانیان ثابت نمود. رافال هواپیمایی دو موتوره با قابلیت حمل بازه گسترده ای از تسلیحات هوا به هوا و هوا به زمین می باشد که در عین حال، هواپیمایی بی نهایت تغییر پذیر است و به سرعت می تواند نقش خود را از برتری هوایی به شناسایی، حملات دریایی و یا زمینی تغییر دهد. در کاکپیت این جنگنده، از سیستم های اویونیک یا سیستم های الکترونیکی بسیار پیشرفته ای بهره برداری شده است؛ مانند سیستم HUD هولوگرافیک با زاویه دید بالا ساخت شرکت تالس اویونیک که اطلاعات ماموریت را به وفور در جلوی دید خلبان حاضر می نماید، دوربین های CCD و همچنین صفحه نمایش های لمسی در طرفین خلبان که اطلاعات تاکتیکی موقعیت حاضر را ارائه کرده و به او امکان تصمیم گیری به موقع را می دهد.

 


در مورد تسلیحات این جنگنده باید اظهار نمود که این هواپیما قادر به حمل بیش از 9 هزارکیلوگرم جنگ افزار هوا به هوا یا هوا به زمین از انواع مختلفی چون موشک های میکا، ماژیک، سایدوایندر، آپاچی، اگزوست، ماوریک، هارپون و بمب های هدایت لیزری GBU-12 بسته به نوع ماموریت می باشد. چنانکه پیش بینی نیز می شود، قرار بر این است که این جنگنده مدرن از سال 2006، به بمب های فوق دقیق هدایت لیزری یا GPS ماهواره ای ساژم AASM نیز برای منهدم ساختن هدف های دشوار زمینی مجهز گردد. این جنگنده، همچنین از دو توپ مسلسل با قدرت آتش 2500 گلوله در دقیقه ساخت GIAT نیز برای نبرد های هوایی نزدیک بهره می جوید. این جنگنده از نظر جنگ الکترونیک نیز برتری خود را حفظ کرده است؛ چه، با در اختیار داشتن سیستم های هشدار تهاجم، گیرنده و آشکار ساز لیزری و سیستم های مغشوش کننده رادار دشمن از توانایی قابل قبولی برخوردار است.



ادامه مطلب ...


جمعه 8 شهريور 1392برچسب:رافائل, :: 2:31 ::  نويسنده : capt.Hoshi

در طراحی اتاق خلبان یا cockpit مسایل خیلی خیلی مهمتر از رنگ مطرح هستند که باید آنها را در نظر داشت.
از جمله:
1- تعداد خلبان‏(‏خلبان، کمک خلبان و مهندس پرواز)
2 - ابعاد بدن خلبان
3 - ماموریت خلبان
4 - حد راحتی خلبان

5 - نوع صندلی و لباس خلبان:

الف) صندلی خلبان:
بر طبق استانداردهای ایمنی (Airworthiness Standard) از جمله FAR یا JAR ، صندلی هواپیما باید تحمل شتابهای چند برابر g را داشته باشد. به عنوان مثال بر طبق FAR 25.261 یک صندلی هواپیمای مسافربری باید تحمل:
- 9g به جلو
- 2g به بالا
- 4.5g به پایین
- 1.5g به بغل
را داشته باشد.

ب) لباس خلبان:
از لوازم جنبی خلبان به حساب می آید پس یکی دیگر از پارامتر های تعیین کننده کابین خلبان می باشد..
-در یک هواپیمای سبک، خلبان نیاز به لباس خاصی ندارد.
-ولی در هواپیماهای نظامی خلبان نیاز به لوازم جنبی از قبیل:
- چتر نجات (parchute)
- کلاه مخصوص تنفس (Helmet)
- لباس ضد شتاب ( anti_g clothe)

6 - تجهیزات مورد نیاز خلبان:
این تجهیزات جلوی چشم خلبان و روی میز تجهیزات (Instrument Panel) قرار دارند.

دو ملاک در تعیین محل اتاق خلبان وجود دارد:
1 - اتاق باید طوری باشد که حتی الامکان مرکز ثقل(CG) هواپیما روی خط مرکزی بدنه‌ (F C L یا Fuselage Center Line) قرار داشته باشد.
2 - خلبان باید دید کافی برای هدایت هواپیما مخصوصا در هنگام فرود و برخاستن داشته باشد.
معمولا اتاق خلبان در وسط بدنه (از نظر عرضی) و جلوترین محل ممکن (پس از دماغه) قرار داده می شود. در صورتیکه هواپیما سبک یک نفره و از نوع ملخی کشنده (tractor یا puller) باشد،اتاق خلبان درست پشت موتور قرار داده می شود. ولی در صورتیکه هواپیما سبک یک نفره و از نوع ملخی هل دهنده (pusher) باشد، جلوی اتاق خلبان چیز دیگری وجود ندارد و فقط قسمت دماغه را به صورت آیرودینامیک در می آورند.



پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:, :: 1:36 ::  نويسنده : capt.Hoshi

آیا اعتمادی به ناوگان هوایی کشور وجود ندارد؟

ابهامات پیرامون پرواز هواپیماهای قطری در آسمان ایران

در شرایطی که رایزنی ها برای ورود هواپیمایی قطر به ایران هر روز قوت می گرفت شرکت‌های هواپیمایی داخلی با نامه‌نگاری با وزیر راه و شهرسازی خواستار عدم حضور این هواپیمایی در ایران شدند. انجمن شرکت های هواپیمایی چندین نامه به وزیر راه و شهرسازی ارسال کرد و درباره عواقب ورود این شرکت هواپیمایی به ایران هشدار داد. این نامه ها تنها پیرامون حضور شرکت هواپیمایی قطر به ایران نبود و مسایلی مانند قیمت بلیت، نرخ تضمینی ارز و خرید نقدی سوخت مورد توجه قرار گرفته است تا شرکت ها بتوانند دوباره حمایت دولت را برای تامین سوخت به دست آورند.

 

 

سرویس اقتصادی «فردا»: موضوع ورود هواپیماهای قطری به پروازهای داخلی که چندی پیش از سوی وزیر راه با هدف افزایش رقابت و کاستن از مشکلات فعلی صنعت هوائی مطرح شد، با گذشت حدودا دو ماه از طرح این موضوع هنوز در هاله ای از ابهام است و هرچند خبرهایی مبنی بر احتمال منتفی شدن این طرح به دلیل مخالفت های صورت گرفته از سوی ایرلاین های داخلی شنیده می شود اما وزیر راه و مسئولان هوایی تاکنون اظهارنظری در مورد منتقی شدن این طرح نکرده اند.

ورود هواپیماهای قطری به خطوط هوایی کشور از اواخر مهرماه مطرح شد و براساس آن قرار بود  تا 70 پرواز در آسمان ایران، توسط شرکت هواپیمایی قطری انجام شود. همچنین پیشنهاد شده بود که وقتی پروازی از دوحه به مقصد تهران می‌آید باید مسافران ایرانی را به شهرهای دیگر برده و پس از آن دوباره به دوحه بازگردد.

براین اساس، هواپیماهای قطر باید تحت نام یکی از چهار شرکت هواپیمایی ماهان، آسمان، هما و نفت پرواز کنند و بلیت آنها از طریق این چهار شرکت به فروش برسد، و از آنجا که قرار بود این هواپیماها با سوخت 700 تومان فعالیت کنند قیمت بیلت های این پروازها تا 25 درصد افزایش یابد.


ادامه مطلب ...


جمعه 4 مرداد 1392برچسب:, :: 1:43 ::  نويسنده : جواد طوفانی

 

 

 برای دیدن تصاویر به ادامه مطالب مراجعه نمایید



ادامه مطلب ...


یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, :: 21:5 ::  نويسنده : capt.Hoshi

معرفی رشته اويونيك هواپيما

معرفی رشته اويونيك هواپيما,رشته اويونيك هواپيما, الكترونيك هواپيمايي

معرفی رشته اويونيك هواپيما
در آسمان تيره شب، چند چراغ كوچك به چشم مي‌خورد. اين چند چراغ به خلبان مي‌گويد كه به باند فرودگاه نزديك شده است و اكنون بايد با حركاتي آكروباتيك، خود را به سطح باند نزديك كند و در حالي كه هواپيما تكان‌هاي شديدي مي‌خورد، چرخ‌هاي جلو و عقب هواپيما را يكي پس از ديگري بر روي باند بنشاند!اين صحنه‌اي است كه همه ما بارها در فيلم‌هاي مستند و سينمايي جنگ جهاني اول و دوم ديده‌ايم.

اما هواپيماهاي پيشرفته كنوني از فناوري‌هاي جديد بهره مي‌گيرند و دستگاه‌هاي ناوبري كه در كابين رو به روي خلبان قرار دارد، موقعيت باند فرودگاه را نشان مي‌دهد و مي‌گويد كه آيا هواپيما در راستاي باند است يا به چپ و راست منحرف شده است؟

به همين دليل، امروزه يك خلبان ماهر، فردي است كه بيشترين آگاهي و مهارت را در استفاده از آلات دقيق الكترونيكي و كامپيوتري موجود در كابين دارد؛ وسايلي كه ايمني يك پرواز، در گرو سلامتي و دقت عمل آنها است و باز به همين دليل، در سازمان هواپيمايي هر كشوري، نصب، راه‌اندازي، نگهداري و تعمير سيستم‌هاي الكترونيكي و كمك ناوبري موجود در هواپيما از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. وظيفه‌اي كه بر عهده متخصصان اويونيك هواپيما مي‌باشد.

در واقع اويونيك، الكترونيك هواپيمايي به معناي تخصصي آن است؛ يعني متخصص اين رشته، اطلاعات لازم را در زمينه دوره‌هاي ILS، VOR، DME و دوره‌هاي تخصصي ديگر به دست مي‌آورد. براي مثال تعمير و نگهداري سيستم ILS كه كمك مي‌كند تا هواپيما، مسير باند را تشخيص داده و بر روي آن بنشيند، در رشته تخصصي اويونيك هواپيما آموزش داده مي‌شود.

گفتني است كه دانشجويان اويونيك هواپيما، پس از فارغ‌التحصيلي، براساس مقررات آموزشي دانشكده‌ هواپيمايي كشوري، براي شركت در آزمون و اخذ مدرك بين‌المللي الكترونيك هواپيما، به استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري معرفي مي‌شوند.
توانايي‌هاي لازم :
در صنعت هواپيمايي، توانمندي در دروس رياضي و فيزيك بسيار مهم است. همچنين دانشجويان بايد با علاقه و پشتكار بسيار، در اين صنعت فعاليت كنند؛ يعني نبايد واحدهاي آزمايشگاهي و كلاس‌هاي درس را باري به هر جهت پشت‌سر بگذارند و هدفشان گرفتن مدرك كارداني يا كارشناسي باشد. بلكه لازم است با انگيزه و هدف، سركلاس درس حضور داشته باشند تا بتوانند در آينده از تحصيل خود، در سازمان هواپيمايي كشور ياري بگيرند.
موقعيت شغلي در ايران :
آيا مي‌دانيد كه 68% حوادث هوايي به هنگام برخاستن و فرود هواپيما رخ مي‌دهد در حالي كه برخاستن و فرود آمدن تنها 6% از عمليات هوايي را تشكيل مي‌دهد.آمار فوق بيانگر آن است كه تخصص‌هاي اويونيك، الكترونيك و مخابرات هواپيمايي، در سازمان هواپيمايي هر كشوري اهميت فوق‌العاده‌اي دارد و جذب نيروي كارآمد و توانمند در زمينه‌هاي ياد شده، يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است.

سازمان هواپيمايي كشوري ايران نيز براي تأمين نيروي ماهر و توانمند در تخصص‌هاي مورد نياز، هر ساله تعدادي دانشجو در رشته‌هاي تعمير و نگهداري هواپيما، الكترونيك هواپيمايي، اويونيك هواپيما و مخابرات هواپيمايي جذب مي‌كند كه تعداد قابل توجهي از اين دانشجويان، به‌ويژه در رشته‌هاي مراقبت پرواز، الكترونيك هواپيمايي، اويونيك هواپيما و مخابرات هواپيمايي، در صورت داشتن توانايي و دانش لازم، جذب سازمان هواپيمايي كشوري مي‌شوند. نكته بسيار مهم اين است كه بسياري از داوطلبان آزمون سراسري، تصور مي‌كنند كه در صورت پذيرش در رشته‌هاي دانشكده هواپيمايي كشوري از جمله اويونيك هواپيما، الكترونيك هواپيمايي و مخابرات هواپيمايي و فعاليت در سازمان هواپيمايي كشور، از درآمد بالايي برخوردار خواهند بود و از امتيازات بسياري مثل دسترسي به بليت رايگان براي استفاده از خطوط هوايي داخلي و خارجي كشور بهره‌مند مي‌شوند. در حالي كه تنها، ‌شركت‌هاي هواپيمايي، امتيازات ياد شده را دارند و سازمان هواپيمايي كشوري ارتباطي با خطوط هوايي ندارد.
درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل :
دروس پايه:
رياضي عمومي، رياضي كاربردي،‌ فيزيك،
دروس اصلي تخصصي:
مدار الكتريكي، الكترونيك، مدارهاي منطقي، نقشه‌كشي صنعتي، برنامه‌نويسي كامپيوتر، سيستم‌هاي ارتباطي هواپيما، سيستم‌هاي كمك ناوبري هواپيما، رادار و كاربرد آن در هواپيما ، الكتريك هواپيما، آلات دقيق هواپيما، سيستم‌هاي كنترل اتوماتيك، كارگاه فن‌آوري و روش‌هاي جوشكاري، زبان تخصصي هواپيمايي (بسياري از درس‌هاي اين رشته همراه با آزمايشگاه است).



یک شنبه 30 تير 1392برچسب:اویونیک,هواپیما,آلات دقیق,, :: 20:50 ::  نويسنده : capt.Hoshi

چگونه هواپیما از روی باند بلند میشود؟ 

 

قسمت اول :

چهار نيرويي كه در هنگام پرواز بر هواپيما اعمال ميشوند .
چهار نيرويي كه در هنگام پرواز بر هواپيما اعمال ميشوند عبارت اند از برا .{ليفت} پسا {درگ}رانش موتور و وزن
وظيفة ي يك خلبان در هواپيما اين است كه منابع يا نيرو هائ در اختيار را به گونه اي تنظيم كند كه تعادل ميان اين نيروها برقرار شود .
اين نيروها چه ميكنند ؟



ادامه مطلب ...


جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, :: 1:9 ::  نويسنده : capt.Hoshi

گراندGround: واحد گراند مسئولیت هواپیما از Stand یا Gate تا Holding Point باند و بالعکس رو به عهده دارد.

تاورTower: برج وظیفه ی هدایت هواپیما بر روی باندهای فعال برای تیک آف و لندینگ رو دارد.

اپروچ Approach: واحد اپروچ وظیفه اش هدایت هواپیما در محدوده ی مشخص شده ی فرودگاه ها هست.

واحد کنترل منطقه Area Control Center: که وظیفه اش هدایت هواپیماها در راه های هوایی است.


خلبان به ترتیب روی موج این واحد ها می رود، و مجوز برای فعالیت های خود از هنگام روشن کردن هواپیما تا پارک کردن هواپیما در فرودگاه مقصد را مرحله به مرحله دریافت میکند و هر واحد با اتمام مسئولیتی که در برابر خلبان هواپیما بر عهده دارد را به واحد دیگر تحویل میدهد!(با چگونگی این کار بعدا آشنا خواهیم شد)
 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:7 ::  نويسنده : capt.Hoshi

 

 

گلوبال هاوک که تا ارتفاع 65 هزار پايي (22هزار متري) اوج ميگيرد ميتواند 36 ساعت در آنجا بماند،  همچنین مي تواند در هر ماموريت 40 هزار مايل هوايي گشت زني کند. با داشتن يک مجموعه کامل از حسگرهاي الکترونيکي نوري، فروسرخ و ترکيبي، قادر است در هر زمان روز و شب و در هر شرايط آب و هوايي به انجام ماموريت بپردازد. در مدل بزرگتر آن فاصله نوک بالها به 40 متر مي رسد. ويژگي قابل توجه: اين واقعيت که مي تواند به طور خودکار بلند شود و فرود بيايد، تا حد زيادي احتمال سقوط را کاهش ميدهد، خصوصيتي که در پرداتور و ريپر وجود ندارد.

 

کپی برداری با ذکر منبع مجاز می باشد

 

 



شنبه 12 اسفند 1391برچسب:, :: 22:11 ::  نويسنده : capt.Hoshi


"بسم ربّ الشهداء و الصدیقین"

هوانیروز یکی از کارآمدترین یگان های نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا بوده که از آغاز جنگ تحمیلی بالگردهای خود را در انواع مختلف کبرا ، 214 ، شنوک ، 205 و 206 به مناطق عملیاتی غرب و جنوب اعزام و با استقرار در شهرهای ارومیه ، مراغه ، سقز ، سنندج ، گیلانغرب ، ایلام ، دزفول ، اهواز و ماهشهر از مورخه 31/6/1359 با دشمن بعثی وارد نبرد گردید که با توجه به شرایط نیروهای خودی و پیشروی ارتش بعثی از همان ابتدا بصورت گسترده در پشتیبانی از یگانهای زمینی وارد عمل شد و با توجه به تحرک صد در صد و با رشادت و دلاوری خلبانان و کارکنان فنی خود علاوه بر کند کردن پیشروی دشمن و تثبیت آنها در مواضع دفاعی نامناسب نقش انکار ناپذیری در انهدام نیروهای دشمن ایفا نموده و کارشناسان نظامی غرب و شرق را در بهت و حیرت فرو برد . 
با آغاز عملیات های آفندی و پدافندی یگان های ارتش و سپاه ، هوانیروز همواره در راستای پشتیبانی آتش ، تخلیه مجروحین ، هلی برن ، حمل تدارکات از راه هوا و شناسایی هوایی مورد استفاده قرار می گرفت ، بطوریکه نام هوانیروز با اکثریت عملیات های ارتش و سپاه عجین گشته است و افتخاری جاودانی برای این یگان قهرمان به ارمغان آورده است.



ادامه مطلب ...


شنبه 12 اسفند 1391برچسب:, :: 20:17 ::  نويسنده : capt.Hoshi

اولین هلیکوپتر دنیا در سال ۱۹۴۰ در آمریکا ساخته شد، این وسیله پروازی غول پیکر که « XH-17 » نامیده می‌شد از ترکیب قطعات ۵ هواپیما ساخته شده بود.

 

ابعاد این وسیله با ارتفاع ۹ و طول ۱۶ متر بسیار بزرگ بود و پروانه آن بیش از ۴۰ متر قطر داشت که بزرگ‌ترین پروانه هلیکوپتر تا به امروز محسوب می‌شود.

این هلیکوپتر دارای سه خدمه پرواز بود و با دو موتور توربو جت کار می‌کرد که حد اکثر سرعت آن را به ۱۴۵ کیلومتر در ساعت می‌رساندند.

« XH-17 » می توانست تا شعاع ۶۴ کیلومتر پرواز کند و ۴ هزار متر ارتفاع بگیرد.



جمعه 11 اسفند 1391برچسب:, :: 12:37 ::  نويسنده : capt.Hoshi

سوالات متداول راجع به خلبانی:

آیا فردی با دندان پر کرده و یا عینک میتواند خلبان شود؟

دندان پر کرده و یا عینک به هیچ وجه و در هیچ کجای دنیا مانع آموزش خلبانی  نیست. هر چند دو بینی و یا کور رنگی میتواند مشکل ساز باشد. تست پزشکی قبل از سرمایه گذاری در این رشته اکیدا به علاقه مندان توصیه میشود. اما حداقل شرایط پزشکی برای یک خلبان، بسیار راحت تر از آنست که عامه مردم باور دارند.

مدرک کدام آموزشگاه خلبانی و یا کدام کشور معتبر تر است؟

توجه داشته باشید که گواهینامه خلبانی توسط سازمان هواپیمایی هر کشور صادر شده و مدارس خلبانی زیر نظر همان سازمان های متبوع، کار میکنند. به دلیل عضویت اکثر کشورهای دنیا در سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ICAO ، مدارک خلبانی همه این کشورها، معتبر هستند، اما تعدادی کشور خاص از نظر کیفیت آموزش در سطح بسیار بالا تری قرار دارند و بیشتر مورد توجه ایرلاین ها قرار میگیرند و کشور استرالیا یکی از همین کشور هاست.

کدام آموزشگاه خلبانی را انتخاب کنیم؟

تعداد آموزشگاه های خلبانی بسیار متنوع است و بهترین میزان برای یک آموزشگاه خوب، فارغ التحصیلان آنست. از دیگر نکات مهم، ناوگان هواپیمایی شرکت است که میبایست به حد کافی، متنوع و پیشرفته باشد. مدارس خلبانی که توسط شرکت ایلیاد، پیشنهاد میشوند، قبلا مورد مطالعه و حتا بازدید شخصی مدیریت این شرکت قرار گرفته اند.

ترجیحا بهتر است در آموزشگاهی  تحصیل کنید که کل شهریه پرواز را یک جا در ابتدا از شما طلب نکند بلکه شهریه پروازی را طبق پیشرفت دانشجو، از او اخذ کند. 

 

شرایط بازار کار برای یک فارغ التحصیل خلبانی چگونه است؟

ضمن اینکه هیچ آموزشگاه خلبانی نمیتواند استخدام فرد را گارانتی کند و باید به این نکته اشاره کرد که در خود کشور استرالیا، معمولا حداقل شرایط استخدامی برای خلبان در یک ایرلاین ، به طور اختصار داشتن ۱۰۰۰ ساعت پرواز است که داشتن این تعداد ساعت پرواز بالا، تنها از دو راه امکان پذیر است

۱- یک فارغ التحصیل با حدود ۲۰۰ ساعت پرواز میتواند در شرکت های توریستی هواپیمایی  که در ایالات های شمالی و مناطق دور افتاده استرالیا فعالیت دارند، به عنوان خلبان هواپیمای سبک تک موتوره و یا دو موتوره کار کند و پس از یکی دو سال تجربه پروازی، برای ایر لاین در خواست کار دهد

۲- دانشجو پس از گذراندن دوره استاد خلبانی، به عنوان استاد خلبان در مدارس خلبانی مشغول به کار شود و به تجربیات و ساعت پروازی خود بیافزاید

اما به طور کل، تمامی کشورهای دنیا از جمله استرالیا، در طی دو سه سال آینده، به دلیل باز نشستگی خلبانان مسن، با معزل کمبود خلبان مواجه خواهند شد. در نتیجه، اکنون یکی از بهترین فرصت ها برای تحصیل این رشته میباشد. توجه داشته باشید لازمه کار در استرالیا داشتن اقامت دائم و یا ویزای کار است.

 به دلیل اعتبار بالای مدارک خلبانی صادره از استرالیا، فارغ التحصیلان خلبانی از این کشور، از موقعیت بسیار خوبی نیز در دیگر کشورها که شرایط آسان تری برای استخدام خلبانی در ایرلاین دارند، برخوردارند.



چهار شنبه 9 اسفند 1391برچسب:, :: 18:14 ::  نويسنده : capt.Hoshi

نام آموزشگاه

شهر

وب سایت

شماره تماس

دوره­ های ارائه شده

مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی

تهران، شیراز، مشهد، اصفهان

www.Irancatsc.com

66029681-021

PPL,CPL,INST,IPخلبانی گلایدر، ، مدل، کایت، پاراگلایدر،...

آموزشگاه خلبانی پارسیس

تهران

www.Parsisaviation.com

44013367,68,69

PPL,CPL,IR,AFI

مدرسه خلبانی آرتا کیش

تهران

www.apts.ir

7-44669935-021

 

PPL,CPL,IR,IP

آموزشگاه خلبانی بوتیا ماهان

تهران، کرمان

www.bmac.ir

2613246-9- 0341

48386201 - 021

PPL,CPL,IR

آموزشگاه خلبانی معراج

تهران

www.Merajaviation.com

44631917

PPL,CPL,IR,IP

آموزش فنون و خدمات هوایی سماپران

تهران

www.Samaparan.ir

66282196

PPL,CPL

آموزشگاه خلبانی 110

تهران

www.ati-110.com

44445358

PPL,CPL,IR

آموزشگاه گلایدر نیشابور

نیشابور

-

2443424-0551

GPL

شرکت توسعه تجارت کیش

کیش

www.Kishtpc.com

 

 

آموزشگاه گلایدر زرقان

زرقان (فارس)

-

4227444-0712

GPL

آموزشگاه خلبانی پرآور پارس

تهران

www.paravar-pars.com

021-77000031-3 ul


چهار شنبه 9 اسفند 1391برچسب:, :: 14:40 ::  نويسنده : capt.Hoshi

رود باد یا جت استریم :  (Jet stream

 

 


 

 

 

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 8 اسفند 1391برچسب:, :: 19:38 ::  نويسنده : capt.Hoshi

جت های مسافربری آینده چه ویژگی های دارند :

با عرض سلام خدمت شما علاقه مندان به اطلاعات هوانوردی  همانطور که از عنوان پیداست شما دوستان در این مقاله میتوانید به دانسته های خود در مورد ویژگی و کارایی جت های مدرن بیافزایید.

ویژگی موتور جت آینده  : تولید صدای کمتر نسبت به نسل گذشته ، کاهش یافتن میزان مصرف سوخت و استفاده از سوخت پاک از جمله ویژگی های مهم این است.در این راستا شرکتهای لاکهید مارتین  و بوئینگ طرح های برای غلبه بر مشکلاتی از جمله آلودگی صوتی ، آلودگی محیط زیستی و میزان مصرف سوخت جت های مسافربری ارائه کرده اند .

جت مافوق صوت : SUPERSONIC GREEN MACHINE

هواپیمای کنکورد که به عنوان اولین جت مسافربری مافوق صوت در  جهان مشغول به فعالیت بود به دلیل آلودگی صوتی ، مصرف سوخت بالا و بروز مشکلاتی در موتور آن در نوامبر 2003 از خطوط هوایی کنار گذاشته شد.


 

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, :: 22:19 ::  نويسنده : capt.Hoshi

جدیدترین جت رادارگریز چینی

به گزارش صراط به نقل از ايسنا، جديدترين جنگنده رادارگريز چين در شهر چنگدوي اين كشور رونمايي شد. چين ابتدا مدعي شده بود كه جنگنده J-20 تا حداقل سال 2017 آماده نخواهد شد و آمريكا در مخالفت با آن، اين زمان را براي سال 2020 يا بعد از آن پيش‌بيني كرده بود.


اولين پرواز هواپيماي «قدرت اژدها» (J-20 Might Dragon) مي‌تواند هشداري براي نيروي هوايي آمريكا باشد كه در حال حاضر گرفتار چند مشكل در جت‌هاي خود از جمله مشكل سيستم اكسيژن است كه به مرور به مسموميت خلبانها پراخته است.

برخاستن و پرواز اين هواپيماي سياه‌رنگ، همچنين به ادعاهايي منجر شده، از جمله اين كه اين هواپيما از روي هواپيماهاي به سرقت رفته آمريكايي يا روسي ساخته شده كه چين به شدت آن را تكذيب كرده است.

برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید
نام:  158729_400.jpg
مشاهده: 7
حجم:  43.1 کیلو بایت



ادامه مطلب ...


دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, :: 14:46 ::  نويسنده : capt.Hoshi

هواپیمای اف 35 ساخت کمپانی "لاکهید مارتین" آمریکا یکی از پیشرفته ترین جنگنده های حال حاضر جهان است که به مرور زمان ارتش های کشورهای متحد آمریکا با خرید این هواپیما آن را به استخدام نیروی هوایی خود در آورده اند.طول این جنگنده 13.5 متر ، عرض آن حدود 11 متر ، وزن حداقل آن بیش از 10 تن و وزن حداکثری آن قریب به 23 تن می باشد . حداکثر سرعت این هواپیما حدود 1.8 ماخ و برد عملیاتی آن 1800 کیلومتر است .این هواپیما در سه مدل نوع A ، B و C بوده و تفاوت مدل های آن بیشتر حول محور برخاست و فرود آن است . هواپیمای اف 35 مدل A : برخاست و فرود عادی و روی باند.هواپیمای اف 35 مدل B : برخاست سریع و فرود عمودی.هواپیمای اف 35 مدل C: برای ناوهای هواپیمابر طراحی شده است .نوع "A" این هواپیما صرفا برای کاربرد در باندهای زمینی و نوع "C" آن با مشخصه برخاست و فرود عمودی برای ناوهای هواپیمابر طراحی شده است . البته از نوع " B " این هواپیما می توان روی ناوهای هواپیمابر نیز استفاده کرد . بنا به اعلام مقامات کمپانی لاکهید مارتین این هواپیما می تواند تا سال 2040 کارایی عملیاتی خود را حفظ کند . این هواپیما 4 برابر، کارایی بیشتری در عملیات های هوا به هوا و هشت برابر کارایی بیشتر در عرصه عملیات های هوا به زمین دارد .این هواپیما ، جنگنده ایست چندماموریته که برای عملیات هوا به زمین بهینه سازی شده و ماموریت هوا به هوا، اصولاً ماموریت ثانویه وی به شمار می آید. این هواپیما تا حدود زیادی به جنگنده " F/A-22 Raptor " شباهت دارد و طرح کلی آن مشابه این هواپیما بوده، هم چنین تا حدود زیادی نیز از فناوری های مشترکی بهره می جویند. چون اف 35 بیشتر برای برخاست و فرود عمودی طراحی شده بنابراین فرسایش قطعاتی کمتری نسبت به دیگر جنگنده ها دارد . برای برخاست عمودی ، این هواپیمای تک موتوره، از سیستم " کشش منحرف شده " بهره می جوید . خدمه اف 35 یک نفره طراحی شده و این هواپیما، برای حمل تسلیحات خود از دو محفظه داخلی و چهار پایلون خارجی استفاده می کند. هر یک از محفظه ها، قابلیت حمل دو موشک یا بمب یا هر سلاح دیگر را دارند و مقرهای خارجی نیز به همین ترتیب می توانند لود شوند. تقریباً در تمامی مدل های این هواپیما، تسلیحات یکسانی به کار رفته و تغییرات تنها در قسمت راداری و سیستم های پیچیده برخاست و نشست صورت می پذیرد.



دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, :: 14:41 ::  نويسنده : capt.Hoshi

چکیده مطالب مهم و جزوه تدریسی درس سیستم های کنترل اتوماتیک از کتاب :

AutomatiAc Flight Control
E. H. J . PALLETT & SHAWN COYLE

دانلود جزوه اساس کنترل




به نقل از استاد رازقندی



شنبه 5 اسفند 1391برچسب:, :: 23:41 ::  نويسنده : capt.Hoshi

فوکر100





ادامه مطلب ...


شنبه 5 اسفند 1391برچسب:, :: 20:34 ::  نويسنده : capt.Hoshi

تولید صدای كمتر، كاهش میزان مصرف سوخت و استفاده از سوخت پاك چالش جدی محققان در طراحی جت‌های مسافربری است و ناسا از مهندسان هوافضا و محققان بین‌المللی درخواست همیاری كرده است.

شركت‌های «لاكهید مارتین» و «بوئینگ» طرح‌هایی برای غلبه بر مشكل آلودگی صوتی، محیط زیستی و مصرف سوخت جت‌های مسافربری ارائه كرده‌اند:

جت مافوق صوت «SUPERSONIC GREEN MACHINE»

عمر «كنكورد» بعنوان آخرین جت مافوق صوت جهان بدلیل آلودگی صوتی، مصرف سوخت بالا و ناكارآمدی در نوامبر 2003 به پایان رسید، اما محققان شركت «لاكهید مارتین» امیدوارند با حذف این معایب، هواپیمای سبز مافوق صوت تا سال 2030 وارد خطوط هوایی جهان شود.

با استفاده از موتورهای چرخه متغیر میزان كارآیی جت مافوق صوت افزایش یافته و خلبان می‌تواند در هنگام بلند شدن و فرود با تغییر سوئیچ هواپیما را به حالت موتور توربوفن معمولی تبدیل كند. سیستم احتراقی بكار رفته در موتور نیز میزان آلودگی اكسید نیتروژن را تا 75 درصد كاهش می‌هد.

جت «Box Wing»

بوئینگ 747 در هر مایل دریایی پنج گالن سوخت مصرف می‌كند و محققان بدنبال یافتن راه جدیدی برای كاهش مصرف سوخت بدون ایجاد تغییرات اساسی در ساختار فعلی هواپیما هستند. این هواپیما نیز توسط محققان شركت «لاكهید مارتین» طراحی شده است كه طبق پیش بینی تا سال 2025 وارد خطوط هوایی جهان می‌شود.

جت «Box Wing»

 

ویژگی‌‌ جت‌ های آینده !+ تصاویر www.taknaz.ir
جت Box Wing

با استفاده از مواد سبكی كه در طراحی جت‌های جنگنده F-22 و F-35 بكار رفته‌اند، پیكربندی بال طراحی شد كه می‌تواند نسبت LD ratio‌ را تا 16 درصد كاهش داده و امكان پرواز طولانی‌تر با سوخت كمتر را فراهم كند.

همچنین به جای استفاده از موتورهای توربوفن متداول از دو موتور توربوفن «ultrahigh-bypass» استفاده می‌شود كه با دارا بودن فن‌هایی بزرگتر كاركرد موتور را تا 22 درصد بهبود می‌بخشد. بال‌های اضافی امكان پرواز شیب دار با قدرت كمتر موتور را فراهم می‌كند.

جت «SUGAR VOLT»

 

ویژگی‌‌ جت‌ های آینده !+ تصاویر www.taknaz.ir
 
جت SUGAR VOLT

بهترین راهكار برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت جت، خاموش كردن موتور است و برای این كار باید جایگزینی مانند موتور الكتریكی در نظر گرفته شود. محققان شركت «بوئینگ» در طراحی جت «SUGAR VOLT» قصد دارند از سیستم نیروی محركه هیبریدی استفاده كنند.

هواپیمایی در ابعاد 737 می‌تواند در هنگام بلند شدن بطور همزمان از سوخت جت و باتری استفاده كند، اما در ارتفاع می‌توان سیستم را در حالت تمام الكتریكی تنظیم كرد. در این حالت كارآیی موتور 55 درصد افزایش می‌یابد و میزان خروجی دی اكسید كربن و اكسید نیتروژن نیز به ترتیب 60 و 80 درصد كاهش می‌یابند.



سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, :: 1:3 ::  نويسنده : جواد طوفانی

 

آغاز تولید سریع‌ترین هواپیمای شخصی !+ عکس www.taknaz.ir

شركت سسنا از تولید تجاری و عرضه هواپیمای تك خلبان Corvalis TTX خبر داد كه به گفته سازندگان، سریع‌ترین هواپیمای شخصی با دنده ثابت به شمار می‌رود.

به گزارش تکناز به نقل از ایسنا، هواپیمای چهار سرنشینه Corvalis TTX دارای موتور شش سیلندر TCMTSIO-550-C با حداكثر سرعت 435 كیلومتر در ساعت است.

ظرفیت سوخت هواپیما 386 لیتر است كه قابلیت یك پرواز به مسافت یك هزار و 250 مایل دریایی (دو هزار و 315 كیلومتر) را امكان پذیر می‌سازد.

تغییرات اساسی در مدل جدید این هواپیما نسبت به مدل Corvalis TT صورت گرفته است كه شامل دستگاه‌های هوانوردی پیشرفته و صفحه نمایش لمسی 14.1 اینچی GTC است كه برنامه پرواز و تغییرات آب و هوایی را در اختیار خلبان قرار می‌دهد.

این هواپیما برای ورود به مرحله تولید تجاری آزمایشات مختلفی را گذرانده و موفق به اخذ گواهینامه‌های معتبر از مراكز تحقیقات پروازی جهان شده است.

امكان انتخاب رنگ و طراحی مخصوص برای كابین هواپیما در نظر گرفته شده است و اولین سری از سفارشات تا پایان سال جاری میلادی تحویل می‌شوند.

مدل Corvalis TT در سال 2010 میلادی با قیمت 644 هزار دلار به بازار عرضه شده و هنوز قیمت نهایی مدل جدید اعلام نشده است.

 

آغاز تولید سریع‌ترین هواپیمای شخصی !+ عکس www.taknaz.ir

آغاز تولید سریع‌ترین هواپیمای شخصی !+ عکس www.taknaz.ir

 



سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, :: 1:0 ::  نويسنده : جواد طوفانی
هواپیمای پیشرفته بدون موتور ایرانی ! + تصاویر
 محققان کشور در راستای طراحی و ساخت هواپیماهای سبک و فوق سبک، به تازگی گلایدر بدون موتوری را طراحی و عرضه کرده اند که می تواند 3 ساعت در آسمان پرواز کند.


ادامه مطلب ...


سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, :: 1:48 ::  نويسنده : جواد طوفانی

امریکا روز گذشته از جدیدترین هواپیمای مافوق صوت جهان که گفته می شود سرعت آن 20 برابر سرعت صوت است رونمایی کرد.

به گزارش تکناز به نقل از ای.بی.سی نیوز، تنها پس از گذشت هشت ماه از آزمایش ناموفق هواپیمای مافوق صوت HTV-2 (حامل فناوری مافوق صوت) که در آگوست سال گذشته انجام شد، ارتش آمریکا از جدیدترین هواپیمای مافوق صوت خود رونمایی کرد.

جدیدترین هواپیمای مافوق صوت جهان !+ عکس www.taknaz.ir

تصویری از جدیدترین هواپیمای مافوق صوت جهان

این هواپیما توسط آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته وزارت دفاع آمریکا ( DARPA ) تولید شده و می تواند فاصله میان نیویورک تا لس آنجلس که بالغ بر سه هزار 940 کیلومتر ( 3940کیلومتر) است را تنها در 12 دقیقه طی کند.

ارتش آمریکا نام این هواپیمای مافوق صوت را "اسلحه پیشرفته مافوق صوت" ( AHW ) گذاشته و با هدف حمله و بمباران اهداف مختلف در سراسر جهان تنها در ظرف چند ساعت آن را طراحی کرده است.



سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, :: 1:46 ::  نويسنده : جواد طوفانی

آشنایی با جنگنده F-2 ژاپنی (+عکس) www.taknaz.ir

جنگنده F-2 که برای وزارت دفاع ژاپن ساخته شده ،نتیجه برنامه ژاپن و امریکا برای ساخت مشترک جنگنده است.صنایع سنگین میتسوبیشی سازنده اولیه است و شرکت لاکهید مارتین اکروناتیک شرکت اصلی آمریکایی دست اندرکار در این طرح می باشد.




ادامه مطلب ...


سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, :: 1:43 ::  نويسنده : جواد طوفانی

 

 

1.قبل از پرواز solo:                                  

  1. گذراندن دوره زبان عمومی و تخصصی.
  2. گذراندن 390 ساعت دوره تئوری PPL در کلاس های زمینی طبق سیلابس ارائه شده.
  3. گذراندن دوره POH هواپیما.
  4. قبولی در امتحان معرفی به خط پرواز, POH.
  5. انجام اولین پرواز SOLO (تنها) پس از انجام حداقل 12 ساعت پرواز با استاد.

 


 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, :: 12:51 ::  نويسنده : capt.Hoshi

  

سیستم های کمک ناوبری هواپیما


آشنایی با اویونیک


قسمت زیادی از دانش الکترونیک در یک هواپیما جهت تعیین موقعیت هواپیما نسبت به نقطه‌ای ثابت در روی زمین استفاده می‌گردد و این کار را می‌توان به طرق متعددی انجام داد. در صورت مشخص بودن موقعیت هواپیما، خلبان می‌تواند مراحل بعدی ناوبری را با استفاده از دانستن روابط بین روند تغییرات و زمان به انجام رساند. با استفاده از ...............

 

 

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, :: 12:29 ::  نويسنده : capt.Hoshi

 

 

ایرودینامیک


دینامیک پرواز :

 

 علمی است که به بررسی نحوه جهت‌گیری وسایل پرنده در سه بعد می‌پردازد. این علم که در حوزهٔ پژوهش‌های مهندسی هوافضا قرار دارد، جهت‌گیری وسایل پرنده (نظیر هواپیما یا بالگرد) را حول گرانیگاهشان ارزیابی می‌کند.

 

 

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, :: 12:23 ::  نويسنده : capt.Hoshi
10 بمب‌ افکن برتر تاریخ هواپیماسازی جهان !+ تصاویر

کارشناسان شبکه دیسکاوری (Discovery) با رتبه بندی 10 بمب افکن برتر دنیا، قدرتمندترین پرنده های صنعت هوایی را معرفی کردند.



ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:13 ::  نويسنده : جواد طوفانی
جت‌های آینده چه ویژگی‌هایی دارند؟ (+عکس)

مهندسان هوافضا و محققان ناسا طرح‌های مختلفی برای نسلهای بعدی جت‌های مسافربری در دست تحقیق و بررسی دارند.

به گزارش تکناز به نقل از ایسنا، تولید صدای كمتر، كاهش میزان مصرف سوخت و استفاده از سوخت پاك چالش جدی محققان در طراحی جت‌های مسافربری است و ناسا از مهندسان هوافضا و محققان بین‌المللی درخواست همیاری كرده است.




ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:9 ::  نويسنده : جواد طوفانی
بزرگترین و نیرومند ترین بالگردهای دنیا ! (+ تصاویر )

بالگردها از نیمه دوم قرن بیستم به بخش جدایی ناپذیر ارتش های جهان و جنگ های این دوره زمانی تبدیل شده اند. وظایفی همچون حمل و نقل بار، نفرات و مجروحین، پشتیبانی آتش، جستجو و نجات، جنگ ضد زیردریایی و... از جمله نقش هایی است که امروزه بر عهده بالگرده ها قرار دارد. اما یکی از قدیمی ترین نقشهایی که به عهده بالگردها گذاشته شده است بحث حمل و نقل تجهیزات و نفرات است. با توجه به اندازه کوچک تر و موتورهای کم توان تر، بالگردها به نسبت هواپیماها از ظرفیت حمل بار و نفرات کمتری برخوردار هستند.

 

 



ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:7 ::  نويسنده : جواد طوفانی
شروع به فعالیت نخستین ناو هواپیمابر چین (+تصاویر)
 
چین اعلام کرد نخستین ناو هواپیمابر به ناوگان نیروی دریایی این کشور پیوست.

به گزارش
رویترز، وزارت دفاع چین امروز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد این اقدام به افزایش حمایت از حاکمیت و امنیت کشور کمک می کند.



ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:7 ::  نويسنده : جواد طوفانی

هلیکوپتری جالب با موتور پراید (+ عکس) www.taknaz.ir
 
فضای مناسبی که برای پیشرفت های علمی در کشور فراهم شده روحیه افراد مستعد را برای پیشبرد خدمات علمی بویژه تحقیق، ابتکار و اختراع افزایش داده و موجب شده است هر روز خبری جدید از ساخته‌ها و یافته‌های جوانان مستعد و پرانگیزه ایرانی منتشر شود.

یکی از ساخته‌های جدید جوانان ایرانی هلیکوپتر دست‌سازی است که با امکانات دم دستی و تلاش و پشتکار شخصی و حمایت مالی خانوادگی به مرحله ساخت رسیده و برای علاقه مندان به دانش ایرانی به نمایش در آمده است.

این هلیکوپتر توسط علی و برادرش ایوب علیرضایی در طول 2 سال طراحی و با تشویق و حمایت مالی پدرشان کیوان علیرضایی ساخته شده است.
 
علی علیرضایی شهرکی متولد 1369 ساکن استان چهارمحال و بختیاری، شهر کیان، اکنون دانشجوی مهندسی تکنولوژی الکترونیک دانشگاه آزاد شهرکرد است. برادر وی ایوب نیز متولد 1365 فارغ التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه شهرکرد است.

نخستین هلیکوپتر قابل پرواز در سال 1941 توسط شخصی به نام ایگور سیکوررسکی ساخته شد. سپس و به مرور زمان تلاش گردید تا با بهینه کردن این وسیله رفته رفته آن را بشکل کنونی و پیشرفته در آورند. درست مانند هر وسیله دیگری مثل خودرو، لکوموتیو، یخچال، دوچرخه و غیره که در ابتدا به شکل امروزی نبوده و از تکنولوژی امروزی برخوردار نبودند.

با پی بردن به کارایی و قابلیت‌های چشمگیر این وسیله و کاربری آن در زمینه‌های مختلف با توجه به مأموریت‌های پیش‌بینی شده برای این وسیله می‌توان آن را در کلاس‌های مختلفی دسته‌بندی کرد از جمله: هلیکوپترهای نظامی (که خود به چند گروه تقسیم بندی می‌شود)،
هلیکوپتر‌های نجات و امداد و هلیکوپترهایی با کاربری شخصی که به دو گروه پیشرفته و گروه‌های تفننی که تماماً دست‌ساز بوده و به دلیل نیاز نداشتن به دانش فنی، دسترسی آسان به ابزار و مواد اولیه ساخت و نیز ارزانی قیمت، از چند دهه قبل تاکنون در بیشتر کشورها بویژه اروپا و امریکا افراد عادی با خرید نقشه، خود اقدام به ساخت و مونتاژ این وسیله می‌کنند.

در دنیا اکنون کیت‌های آماده‌ای وجود دارد که افراد می‌توانند با خریدن این کیت‌ها و سر هم کردن قطعات کیت، هلیکوپتر بسازند و آن را به پرواز درآورند اما این دو برادر با طراحی اولیه توانسته‌اند موفق به ساخت این هلیکوپتر شوند.

به گفته برادران شهرکی سازندگان چهارمحالی هلیکوپتر دست‌ساز، محرک اصلی این هلیکوپتر موتور پراید است که با حذف گیربکس و جایگزینی پولی و تسمه و چرخ دنده، فرایند انتقال قدرت از خروجی شفت موتور به قسمت سواش پلیت ملخ‌ها انجام می‌شود.
طول کل هلیکوپتر 7 متر و ارتفاع آن نیز 5/2 متر است. همچنین، عرض این وسیله 160 سانتی متر است. این هلیکوپتر طوری طراحی شده که فعلاً ظرفیت حمل یک سرنشین با وزن متوسط 80 کیلو گرم را دارد. به گفته علیرضایی می‌توان با تغییراتی حساب شده در ظرفیت این وسیله تغییراتی نیز ایجاد کرد.
تمام قطعات به کار رفته در بدنه و موتور این هلیکوپتر دارای طراحی و مواد اولیه کاملاً داخلی و شخصی و منحصر به فرد است.



جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:6 ::  نويسنده : جواد طوفانی

گاهی اوقات برای یک خلبان هیچ راهی نمی‌ماند جز این که دل به آسمان بزند و دکمه ایجکت را بفشارد تا از هواپیمایی گران قیمتی که تا چند ثانیه دیگر تابوت او می‌شود فرار کند.

در زیر تصاویری از ایجکت‌های واقعی و آزمایشی هواپیماهای جنگی را می‌بینید.

 

ایجکت در هواپیماهای جنگی !+ عکس www.taknaz.ir

ایجکت در هواپیماهای جنگی !+ عکس www.taknaz.ir

ایجکت در هواپیماهای جنگی !+ عکس www.taknaz.ir

ایجکت در هواپیماهای جنگی !+ عکس www.taknaz.ir

 



جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:2 ::  نويسنده : جواد طوفانی

علوم مهندسی آنقدر پیشرفت کرده‌اند که اگر لازم باشد مهندسان می‌توانند فرودگاهی را بر فراز یک دره هفتاد متری بنا کنند.

 فرودگاه بین‌المللی مادیرا در پرتغال یکی از عجیب‌ترین فرودگاه‌های دنیاست این فرودگاه جالب در سال 1964 با دو باند 1600 متری افتتاح شد.

به گزارش تکناز باند کوچک در این فرودگاه و شرایط آب و هوایی خاص این منطقه کار را برای خلبان‌ها دشوار می‌کرد تا این که در سال 1977 یک هواپیمای بوئینگ 727 در شرایط بد آب و هوایی در هنگام فرود از باند خارج شد و بامنهدم شدن هواپیما 131 نفر جان خود را از دست دادند.

فرودگاهی عجیب روی دره !! (+عکس) www.taknaz.ir

فرودگاهی عجیب روی دره !! (+عکس) www.taknaz.ir
 

این اتفاق باعث شد تا مهندسان به فکر گسترش طول باین فرودگاه باشند اما مانع کار دره ای بود که در انتهای باند قرار داشت از این رو آن‌ها تصمیم گرفتند تا سطحی هم تراز باند روی دره بسازند تا بتوانند طول باند را افزایش دهند.

8 سال پس از سانحه هوایی 200 متر به باند فرودگاه اضافه شد اما به نظر می‌رسید که این گسترش هم کافی نباشد تا این که در سال 2000 دوباره به طول باند اضافه شد که این باند توسط 180 ستون 70 متری روی دره نگه داشت شده است.



جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:2 ::  نويسنده : جواد طوفانی

دیگر عرصه ای وجود ندارد که کشور چین برای تسخیر آن برنامه ریزی نداشته باشد، اما دولتمردان این کشور از ارتقاء ساختارهای رفاهی و اقتصادی داخلی خود نیز غافل نبوده اند.

چین برای پروازهای با مسافت متوسط خود تعداد زیادی هواپیمای C919  سفارش داده كه ساخت شركت چینی كوماك است. اما این دومین قدرت اقتصادی جهان برای رقابت با شركتهای هواپیماسازی ایرباس اروپا و بوئینگ آمریكا و همچنین حضور فعال در بازار بسیار گسترده داخلی، باید تلاشهایشان را بشدت افزایش دهد.

طبق پیش‌بینی‌ها، چین در 20 سال آینده به پنج هزار هواپیمای مسافر‌بری نیاز خواهد داشت كه هزینه تامین این هواپیماها بالغ بر 500 میلیارد دلار می ‌شود. بر اساس این پیش بینی ‌ها،هفت هواپیما از هر 10 هواپیمای مورد نیاز چین برای خطوط هوایی با مسافت متوسط و با ظرفیت 170 تا 180 مسافر خواهد بود.



شركت چینی كوماك ساخت 380 فروند از این هواپیماها را برعهده گرفته است كه 50 فروند آن در نمایشگاه بین المللی هوانوردی ژوهای در جنوب چین تحول داده شد اما این شركت چینی برخلاف رقبای اروپایی و آمریكایی خود هنوز چیزی را ثابت نكرده است. هنوز اطمینان این هواپیماها و همچنین توان كوماك برای تولید انبوه در مهلت‌ های اعلام شده ثابت نشده است.

تحلیلگران می‌ گویند كوماك می‌ تواند در بازار چین سهیم باشد اما سالها طول می ‌كشد تا توان رقابت با ایرباس و بوئینگ را بدست آورد. هواپیمای C919  كه شركت كوماك قصد دارد سالانه 150 فروند از آن را تولید كند، با همكاری شركت‌ های خارجی همچون سافران فرانسه جنرال الكتریك آمریكا و آریتكس اسپانیا ساخته می ‌شود.

افزون بر این شركت چینی كوماك و شركت كانادایی بومباردیه قراردادهای كلان و راهبردی در زمینه بازاریابی، فروش، خدمات مشتریان، آزمایش و كیفیت تولید امضا كرده‌ اند.



جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 23:1 ::  نويسنده : جواد طوفانی

نخستین هلیکوپتر آمریکا و جهان + عکس
 
به گزارش تکناز به نقل از فارس، اولین هلیکوپتر دنیا در سال 1940 در آمریکا ساخته شد، این وسیله پروازی غول پیکر که « XH-17 » نامیده می‌شد از ترکیب قطعات 5 هواپیما ساخته شده بود.
 
ابعاد این وسیله با ارتفاع 9 و طول 16 متر بسیار بزرگ بود و پروانه آن بیش از 40 متر قطر داشت که بزرگ‌ترین پروانه هلیکوپتر تا به امروز محسوب می‌شود.
 
این هلیکوپتر دارای سه خدمه پرواز بود و با دو موتور توربو جت کار می‌کرد که حد اکثر سرعت آن را به 145 کیلومتر در ساعت می‌رساندند. « XH-17 » می توانست تا شعاع 64 کیلومتر پرواز کند و 4 هزار متر ارتفاع بگیرد.
 

نخستین هلیکوپتر آمریکا و جهان + عکس www.taknaz.ir

نخستین هلیکوپتر آمریکا و جهان + عکس www.taknaz.ir

نخستین هلیکوپتر آمریکا و جهان + عکس www.taknaz.ir

نخستین هلیکوپتر آمریکا و جهان + عکس www.taknaz.ir

 



جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 22:59 ::  نويسنده : جواد طوفانی

 نخستین جنگنده مافوق صوت آمریکایی (F-100 سوپرسابر) www.taknaz.ir

اف-100 (موسوم به Super Sabre) یک جت جنگنده بود که در نیروی هوایی امریکا از سال 1954 تا 1971 و در گارد ملی امریکا تا سال 1979 خدمت کرد. این جنگنده اولین جت جنگنده مافوق صوت در امریکا بود و رقیب میگ-19  که اولین جنگنده مافوق صوت شوروی بود، محسوب می شد. اف-100 به عنوان یک جنگنده بمب افکن در ویتنام حضور پیدا کرد و بعدها با اف-105 جایگزین شد که سرعتی معادل 2 ماخ داشت. اف-100 در ویتنام به عنوان هواپیمای پشتیبانی هوایی نخستین پروازهایش را انجام داد، اما بعدها جنگنده کارامدتری به نام آ-7 (کورسایر) که سرعتی زیر صوت داشت جایگزین آن شد. اف-100 همچنین در خدمت ناتو چندین عملیات برای همپیمانان آمریکا انجام داد.




ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 22:58 ::  نويسنده : جواد طوفانی

نگاهی به تلاش کشورهای گمنام در حوزه بدون سرنشین‌ها پرنده های بدون سرنشین (UAV)
 
امروزه به بخشی ثابت در بسیاری از ارتش های جهان بدل شدند. اگر تا چند سال قبل تنها چند کشور صنعتی و ثروتمند به عنوان کاربران اصلی این وسایل پرنده به شمار می رفتند اما امروزه بسیاری دیگر از کشورها در 5 قاره جهان به طراحی و تولید پهپادها مشغول هستند.
 
ماموریتهایی از جمله شناسایی، رله ارتباطات مخابراتی و حمله به اهداف سطحی از جمله ماموریتهایی هستند که پهپادها امروزه به عهده دارند. بسیاری از علاقمندان به این حوزه با پرنده های بی سرنشین غربی مثل پردیتور و یا گلوبال هاوک آشنا هستند اما تعداد قابل توجهی از کاربران نیز نمی دانند که کشورهای در حال توسعه نیز با کمک صنایع بومی و داخلی خود موفق به تولید پهپاد شده اند که برخی از پهپادهای ناشناخته در فضای رسانه ای در زیر معرفی می شوند.
 
 



ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 22:56 ::  نويسنده : جواد طوفانی

رادار چیست؟ (نحوه کار، انواع و تاریخچه رادار در ایران و جهان) www.taknaz.ir

 رادار (Radar) از حروف اول کلمات Radio Detection and Ranging به معنای کشف و فاصله یابی رادیویی گرفته شده است. این اصطلاح را نیروی دریایی آمریکا در سال 1941 پیشنهاد داد و حدود 76 کشور آن را پذیرفتند.

 



ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 22:55 ::  نويسنده : جواد طوفانی
در دویست و هشتاد و نهمین روز از سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بالگرد پیشرفته رزمی طوفان 2 ساخت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع به بهره برداری رسید.
 
ساخت بالگرد پیشرفته رزمی طوفان 2 (+عکس)  www.taknaz.ir




ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 22:53 ::  نويسنده : جواد طوفانی

تصاویری از جنگنده جدید و پیشرفته ایرانی قاهر 313 www.taknaz.ir
 
جدیدترین هواپیمای جنگنده ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز - شنبه - با حضور رییس‌جمهور رونمایی شد.

در سومین روز از ایام دهه فجر، در مراسم ویژه‌ای با حضور محمود احمدی‌نژاد، از هواپیمای جنگنده جدید بومی ساخت وزارت دفاع با نام «قاهر 313» رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از این جنگنده، سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، منوچهر منطقی رییس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و دست‌اندرکاران این پروژه حضور داشتند.
 
 


ادامه مطلب ...


جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, :: 22:52 ::  نويسنده : جواد طوفانی

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد